Proč uzavírat smlouvy

Smlouvy uzavíráme pořád, aniž bychom si to vlastně vždycky uvědomovali. 

Když si koupíte pečivo v obchodě, uzavíráte kupní smlouvu. Když jedete vlakem a koupíte si jízdenku, uzavíráte přepravní smlouvu. Když si od vás někdo třeba jen telefonicky objedná vytvoření marketingové prezentace a vy slíbíte, že ji připravíte, uzavíráte smlouvu o dílo. 

Smlouvy tedy uzavíráme všichni a pořád, vhodnější nadpis by tedy možná byl „Proč uzavírat smlouvy písemně a na co si dát pozor“.      

Písemně uzavřená smlouva vás vždycky víc ochrání. Představte si situaci, že se s klientem dohodnete, že pro něj vytvoříte např. nové logo a uděláte to nejpozději do 2 měsíců, ale když klientovi logo za dva měsíce pošlete, klient vám oznámí, že jste mu ho měli poslat dřív, a že už o něj nemá zájem, že už si mezitím změnil název firmy a že už vám ho nezaplatí; nebo pokud někomu to logo podle jeho požadavků připravíte a sice dojde k převzetí, ale klient si naopak bude stěžovat, že není podle jeho představ a že vám za něj více než 50% sjednané ceny nezaplatí – v takových případech toho nezmůžete tolik, jako kdybyste si pravidla jasně vymezili v písemné smlouvě. 

Pokud se s vámi pak klient nedohodne „v dobrém“, je vymahatelnost vašich práv výrazně snížena, neboť před třetí stranou (typicky před soudem) hůře prokážete, na čem jste se s klientem dohodli a jaké podmínky jste si vymínili. Pokud si sepíšete jednoduchou smlouvu o dílo, budou pravidla nastavena jasně a budou případně reálně vymahatelná.        

Pokud byste rádi nakoncipovali Vaší vzorovou smlouvu o dílo, neváhejte se mi ozvat. 

JUDr. Suzan Vonešová, advokátka